Composition, Variation and Functions of the Leitmotiv in the Universe Indiana Jonez

Main Article Content

María Teresa Piñeiro Otero

Abstract

Film soundtrack assumes an essential role in the viewer's experience. Music contributes to the image with effects, feelings and meanings that endow audiovisual storytelling with a new dimension. The use of certain compositions like leitmotivs has made it possible to establish some audiovisual codes with the viewers, for an enriched reading of the cinematographic story. The integration of these recurrent themes allows multiple narrative and expressive possibilities, so its use has been quite frequent in film music. Authors like John Williams have made leitmotivs their personal hallmark and they have come to develop a suitable code for their compositions and use. The aim of this paper is to make an analysis of the use of leitmotivs in the Indiana Jones saga. An analysis from a narrative perspective of the musical speech.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Piñeiro Otero, María Teresa. 2015. “Composition, Variation and Functions of the Leitmotiv in the Universe Indiana Jonez”. Revista De Comunicación De La SEECI, no. 37 (September):211-67. https://doi.org/10.15198/seeci.2015.37.211-267.
Section
Articles
Author Biography

María Teresa Piñeiro Otero, Universidade da Coruña

Profesora Ayudante Doctor del Departamento de Humanidades, Área de Comunicación Audiovisual y Publicidad.

References

Adorno, T. y Eichler, H. (1981). El cine y la música. Madrid: Fundamentos.

Aumont, J. y Michel, M. (1990). Michel Análisis del film. Barcelona: Paidós Comunicación.

Aschieri, R.: (1999). Over the Moon, La música de John Williams para el cine. Chile: Universidad Diego Portales Press.

Beltrán Moner, R. (1991). Ambientación musical. Madrid: Instituto Oficial de la Radio Televisión Española.

Bezuidenhout, F. J. T. (2009). Music as brand, with reference to the film music of John Towner Williams (with particular emphasis on williams’s‘main title’ for star wars), (Tesis de Master), University of the Witwatersrand. Johanesburgo. Recuperado de http://wiredspace.wits.ac.za/jspui/handle/10539/7041?mode=full Consultado el 14/12/2014.

Burt, G. (1994). The art of film music. Boston: Northearstern University Press.

Caldevilla Domínguez, D. (2005). El sello de Spielberg. Madrid: Vision Net.

Caldevilla, D. (2000). El estilema de autor en Steven Spielberg: Un sello personal en lo audiovisiual (Tesis de doctorado), Universidad Complutense de Madrid, Madrid.

Champlin, C. (1992). George Lucas. The Creative Impulse. New York: H.N. Abrams.

Chion, M. (1993). La Audiovisión. Introducción a un análisis conjunto de la imagen y el sonido. Barcelona: Paidós.

Chion, M. (1997). La música en el cine. Barcelona: Paidós.

Costantini (2001). No con un estallido sino con un gemido: fuentes literarias del diseño de sonido en Apocalypse Now Filmsound. Recuperado de http://filmsound.org/gustavo/apocalypsenow.htmConsultado el 14/12/2014.

Costantini, G. (2002). Leitmotif Revisited, en Filmsound. Recuperado de http://filmsound.org/gustavo/leitmotif-revisted.htm. Consultado el 14/12/2014.

Frith, S. (1988). Music for pleasure: essays on the Sociology of Pop. Cambridge, Cambridge University Press.

Gertrúdix Barrio, M. y García García, F. (2013). El discurso musical en el cine: el proceso de composición musical desde el análisis de sus estrategias narrativas, enGómez Martínez, A. (Coord.) Nuevos discursos y constitución del punto de vista. Madrid: Icono 14. Recuperado de http://apolo.uji.es/fjgt/Teorias%20extracto.pdf. Consultado el 14/12/2014.

Gorbman, C. (1987). Unheard Melodies. Londres: The British Film Institute.

Jullier, L.(2007). El sonido en el cine. Barcelona: Paidós.

Lincoln, D.A. (2011). The art and craft of John Williams (Tesis de posgrado), Oregon State Universtity, Oregon. Recuperado de https://ir.library.oregonstate.edu/xmlui/bitstream/handle/1957/22075/Final%20Thesis%20-%20Danae%20Lincoln.pdf?sequence=1. Consultado el 17/12/2014.

López Olano, C. (2001). En busca del arca perdida. Barcelona Octaedro.

Peña, B. (2009). La emoción en el cine, en Vivat Academia, 102. Recuperada de http://www2.uah.es/vivatacademia/numeros/n102/investig.htm Consultado el 17/12/2014.

Reginfo Gómez, J.P. (2010). Imagen, publico y sonido. Relaciones entre el séptimo arte y música, en Astrolabio, 9 (1), Recuperado de http://www.revistaelastrolabio.com/ediciones-anteriores/volumen_9-1/astrolabio_vol9_1_art8 Consultado el 17/12/2014.

Schaeffer, P. (1966). Traité des objets musicaux. Paris: Le Seuil.

Scheurer, T. E. (1997) John Williams and film music since 1971, en Popular Music and Society, 21 (1), 59-72, DOI: 10.1080/03007769708591655

Torelló, J. y Duran, J. (2014). Michel Chion en La audiovisión y una propuesta práctica sobre un fragmento de Nostalgia de Andrei Tarkovski, en L'Atalante, 18, 111-117.