Iconological analysis model: Applied motion to the film story

Main Article Content

Clara Janneth Santos Martínez

Abstract

This article introduces an analytical model that acts as a tool to assist the analyst or student of cinema in the task of deconstructing the cinematographical récit (story), thereby facilitating the creation of an inventory and a linguistic description of the numerous themes that converge in a film. It is structured around a double theory framework: The ability of the audiovisual image to tell stories is taken from Jesús García Jímenez’s Audiovisual Narrative, and I have also applied Erwin Panofsky’s Iconological Analysis in order to explain and integrate the signifying elements in a cinematographical récit. These elements are understood as symptoms of something quite distinct, and are integrated in the Pre-Iconography, Iconography and Iconology triad.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Santos Martínez, Clara Janneth. 2005. “Iconological Analysis Model: Applied Motion to the Film Story”. Revista De Comunicación De La SEECI, no. 3 (February):80-100. https://doi.org/10.15198/seeci.1999.3.80-100.
Section
Articles
Author Biography

Clara Janneth Santos Martínez, Universidad Complutense de Madrid

Doctora en Ciencias de la Información. Universidad Complutense de Madrid. Máster en Historia y Estética del Cine Universidad Autónoma de Madrid. Licenciada en Ciencias de la Información por la Universidad Autónoma de Bucaramanga, Colombia. Miembro de la Federación de Asociaciones de Periodistas de España y la Asociación de la Prensa de Madrid.

References

BAL, MIEKE. Teoría de la Narrativa. Cátedra. Madrid. 1987.

BARTHES, ROLAND. Elementos de Semiología. Comunicación. Madrid. 1971.

BOLÍVAR, ANTONIO. El Estructuralismo: de Lévi-Strauss a Derrida. Cincel. Madrid. 1985.

BURCH, Noel. El Tragaluz del Infinito. Cátedra. Madrid. 1991.

BURCH, Noel. Praxis del Cine. Fundamentos. Madrid. 1983.

CALDEVILLA DOMÍNGUEZ, David. El sello Spielberg. Tesis doctoral. Madrid. 1999.

CASETTI, Francesco. El Film y su Espectador. Cátedra. Signo e Imagen. Madrid. 1989.

CASETTI Y DI CHIO, Francesco. Cómo Analizar un Film. Paidós. Barcelona. 1991.

CHATMAN, Seymour. Historia y Discurso: La estructura narrativa en la novela y el cine. Taurus. Madrid. 1990.

CHION, Michel. Cómo se Escribe un Guión. Cátedra. Signo e Imagen. 1990.

CHION, Michel. El Cine y sus Oficios. Cátedra. Signo e Imagen. Madrid. 1992.

CHOMSKY, Noam. El Lenguaje y el Entendimiento. Planeta. Barcelona. 1992.

ECO, Umberto. Cómo se Hace una Tesis: Técnicas y Procedimientos de Estudio, Investigación y Escritura. Círculo de Lectores. Barcelona. 1989.

FUNDESCO. Multimedia: Tendencias. Fundesco. Madrid. 1996.

GARCÍA JIMÉNEZ, Jesús. El Nacimiento de una Nueva Narratividad. Rev. Telos. Madrid. 1993.

GARCÍA JIMÉNEZ, Jesús. La Imagen Narrativa. Paraninfo. Madrid. 1995.

GARCÍA JIMÉNEZ, Jesús. Narrativa Audiovisual. Cátedra. Madrid. 1993.

GARCÍA JIMÉNEZ, Jesús. Radiotelevisión y Política Cultural en el Franquismo. CSIC. Madrid. 1980.

JAKOBSON, Román. Lingüística y Poética. Cátedra. Madrid. 1988.

KRACAUER, Sigfried. De Caligari a Hitler. Historia psicológica del cine alemán. Paidós. Barcelona. 1985.

LOTMAN, Yuri. Estética y Semiótica del Cine. Col. Punto y Línea. Barcelona. 1979.

LOTMAN, Yuri. La Semiosfera. Cátedra. Madrid. 1996.

MITRY, Jean. Estética y Psicología del Cine. Las Formas. Siglo XXI. 1989.

MITRY, Jean. Estética y Psicología del Cine. Las Estructuras. Siglo XXI. 1998.

MORENO, Isidro. La Convergencia Interactiva de Medios: Hacia la narración hipermedia. UCM. Madrid. 1998.

MOST, Jacob. Manual Práctico para Iniciarse como Director de Cine. Ed. CIMS. 1998.

NEGROPONTE, Nicolás. El Mundo Digital. Ediciones B. Barcelona. 1995.

ONAINDÍA, Mario. El Lenguaje Fílmico en la Época Clásica: Billy Wilder”. Vitoria. 1992.

PANOFSKY, Erwin. El Significado en las Artes Visuales. Alianza Forma. 1979.

PANOFSKY, Erwin. Estudios sobre Iconología. Alianza Universidad. 1972.

PANOFSKY, Erwin. La Perspectiva como Forma Simbólica. Tusquets. 1995.

PROPP, Vladimir. Las Raíces Históricas del Cuento. Fundamentos Madrid.1987

PROPP, Vladimir. Morfología del Cuento. Akal. Madrid. 1985.

SANTOS, Clara Janneth. Aplicación de un Modelo de Análisis Iconológico a la Cultura de Posguerra en el Cine Español: El caso de La Colmena”. Tesis Doctoral Universidad Complutense de Madrid. Madrid. 1999.

SANTOS, Clara Janneth. Entrevista a Amando de Miguel. Madrid. 1999.

SANTOS, Clara Janneth. Entrevista a Mario Camus. Madrid. 1995.

VELILLA, Ricardo. Saussure y Chomsky: Introducción a su Lingüística. Cincel. Madrid. 1987.

Webgrafía

AA.VV. La Decadencia Universal del Siglo XX. Power CD-Rom. ABC. 1998.

AA.VV. Historia de España en CD-Rom. 1998.

DRAMÁTICA. www.dramatica.com

MASSACHUSSETTS INSTITUTE TECHNOLOGY. www.media.mit.edu

THE MAGIC OF CREATIVE WRITING. www.skillroad.com

SOFTWARE DE PRODUCCIÓN Y DESGLOSE CINEMATOGRÁFICO. www.screenplay.com/index.html

SOFTWARE SCREENWRITING. www.ashleywilde.com

STORY BUILDERS SOFTWARE. www.svsoft.com