
 

 

253 

 

Revista de Comunicación de la SEECI. (Noviembre 2015). Año XIX  (38), 253-273
ISSN: 1576-3420

INVESTIGACIÓN/RESEARCH

POLITICAL AND BUSINESS INFLUENCES IN THE SPANISH PRESS.
CHANGE OF DIRECTION IN THE NEWSPAPER EL PAIS

Marián Alonso González 1:: University of Seville, Spain.
malonsog@us.es , http://orcid.org/0000-0003-2676-0449 

ABSTRACT: 

This paper focuses on a review about the national and international news about the 
alleged reasons for the change of director in El País, the newspaper with more 
readers in Spain. A marked decrease in the number of readers and investment in 
advertising as well as political influences are the most repeated ideas in the digital 
national and international press. From the analysis that was performed it is 
concluded that the mercantilist model continues working in the printed media, the 
press is not already the fourth power, the press is a part of the first one since it 
relates to economic and political issues.

KEY WORDS: El País – Politics – Economy – Readers – Digital – Newspapers –
Online

INFLUENCIAS POLÍTICAS Y EMPRESARIALES EN LA PRENSA 
ESPAÑOLA. EL CAMBIO DE DIRECCIÓN EN EL PAÍS

RESUMEN:

Este artículo se enfoca en torno a una revisión hemerográfica de la prensa nacional e 
internacional con objeto de exponer las causas atribuidas al cambio de director en el 
diario El País. Un acusado descenso en el número de lectores y de inversión en 
publicidad, así como influencias políticas son las ideas más repetidas por los distintos 
periódicos, de forma que del análisis realizado se concluye que el modelo 
mercantilista sigue funcionando en los medios impresos y que la prensa ya no es el 
cuarto poder, sino parte del primero al relacionarse directamente con cuestiones 
económicas y políticas.

PALABRAS CLAVE: El País – Política – Economía – Lectores – Digital – Periódicos –
Online

                                                           
1 Marián Alonso González: PhD in Communication from the University of Seville (2008) 
with a doctoral thesis on technological change in ABC de Sevilla. malonsog@us.es

Recibido:02/07/2015 ----- Aceptado: 22/10/2015 ----- Publicado: 15/11/2015

 

11 

 

Revista de Comunicación de la SEECI. (Marzo 2015). Año XIX (36), 11-19 
ISSN: 1576-3420

INVESTIGACIÓN/RESEARCH

NEW TELEVISION MELODRAMA ACTORS: AN EXAMPLE, BELEN 
ESTEBAN

Ramón Navarrete-Galiano Rodríguez1 University of Sevilla.
galiano@us.es

ABSTRACT:

The current Spanish television programs have generated a series of characters that 
resemble the traditional archetypes of movie genres. A case is that of Belén Esteban, 
a participant in television programs of society or the heart. Due to her vital 
experience, this young woman symbolizes the archetype of a melodramatic heroin. 
Analyzing her career, we found out that she completely fits in with the components 
of the canonical melodrama icons.

KEY WORDS: Television- society programs - archetypes melodramatic - new 
melodramatic heroin.

NUEVOS PROTAGONISTAS DEL MELODRAMA TELEVISIVO: UN 
EJEMPLO, BELEN ESTEBAN

RESUMEN:

La programación televisiva actual española ha generado una serie de personajes que 
se asemejan a los arquetipos tradicionales de los géneros cinematográficos. Un caso 
es el de Belén Esteban, participante en los programas televisivos de sociedad o del 
corazón. Esta joven por su experiencia vital, simboliza el arquetipo de una heroína 
melodramática. Analizando su trayectoria comprobamos que se adecua por completo 
a los componentes de los iconos del melodrama canónico.

PALABRAS CLAVE: Televisión - programas de sociedad - arquetipos 
melodramáticos - nueva heroína melodramática.

1. INTRODUCTION

                                                           
1 Ramón Navarrete-Galiano: is a journalist and has been associate professor for four years at the 
Faculty of Communication at the University of Seville. He has published several books, including the 
volume "Galdós in the Spanish cinema", which is based on his doctoral thesis.
e-mail: galiano@us.es

Recibido:  26/11 /2014-----Aceptado: 17/01/2015-----Publicado:  15/03/2015

Revista de Comunicación de la SEECI (Noviembre 2015). Año XIX (38), 182-224
ISSN:  1576-3420
DOI:  http://dx.doi.org/10.15198/seeci.2015.38.182-224

INVESTIGACIÓN / RESEARCH

204



 

253 

 

Revista de Comunicación de la SEECI. (Noviembre 2015). Año XIX  (38), 253-273
ISSN: 1576-3420

INVESTIGACIÓN/RESEARCH

POLITICAL AND BUSINESS INFLUENCES IN THE SPANISH PRESS.
CHANGE OF DIRECTION IN THE NEWSPAPER EL PAIS

Marián Alonso González 1:: University of Seville, Spain.
malonsog@us.es , http://orcid.org/0000-0003-2676-0449 

ABSTRACT: 

This paper focuses on a review about the national and international news about the 
alleged reasons for the change of director in El País, the newspaper with more 
readers in Spain. A marked decrease in the number of readers and investment in 
advertising as well as political influences are the most repeated ideas in the digital 
national and international press. From the analysis that was performed it is 
concluded that the mercantilist model continues working in the printed media, the 
press is not already the fourth power, the press is a part of the first one since it 
relates to economic and political issues.

KEY WORDS: El País – Politics – Economy – Readers – Digital – Newspapers –
Online

INFLUENCIAS POLÍTICAS Y EMPRESARIALES EN LA PRENSA 
ESPAÑOLA. EL CAMBIO DE DIRECCIÓN EN EL PAÍS

RESUMEN:

Este artículo se enfoca en torno a una revisión hemerográfica de la prensa nacional e 
internacional con objeto de exponer las causas atribuidas al cambio de director en el 
diario El País. Un acusado descenso en el número de lectores y de inversión en 
publicidad, así como influencias políticas son las ideas más repetidas por los distintos 
periódicos, de forma que del análisis realizado se concluye que el modelo 
mercantilista sigue funcionando en los medios impresos y que la prensa ya no es el 
cuarto poder, sino parte del primero al relacionarse directamente con cuestiones 
económicas y políticas.

PALABRAS CLAVE: El País – Política – Economía – Lectores – Digital – Periódicos –
Online

                                                           
1 Marián Alonso González: PhD in Communication from the University of Seville (2008) 
with a doctoral thesis on technological change in ABC de Sevilla. malonsog@us.es

Recibido:02/07/2015 ----- Aceptado: 22/10/2015 ----- Publicado: 15/11/2015

 

254 

Revista de Comunicación de la SEECI. (Noviembre, 2015). Año XIV (nº 38), 253-273 

1. INTRODUCTION

The media are entities with a great weight on the public sphere, which translates 
into a great social relevance. Journalism and politics go hand in hand and, in this 
unique relationship, the mercantilist model that determines the corporate structure to 
which the media belongs prevails, so that "the financial situation of the company will 
set the tone of workers and the journalist cannot be excluded" (Labio, 2001, p.87).

The press is no longer the fourth power, but it has become part of the first one as it 
is directly related to economic and political issues, says Labio, and in this respect the 
professional independence of information is replaced by a clear commitment to the 
ideology of the media one works for.

This lack of independence causes the informational treatment of the media to be 
structurally conditioned by the socio-political context, but also by the economic 
constraint imposed by the dictatorship of advertising. This phenomenon is not new, 
in fact, in Spain we can establish the existence of national media following 
bipartisanship imposed by PP and PSOE, we mean the newspapers El Mundo and El 
Pais.

The plummeting sales of copies and advertising-sourced revenues as well as the 
pressure exerted by the ruling power has led to changes in the management 
structure of the Spanish newspapers, resulting in the dismissal within one month of 
the directors of El Mundo, El País and La Vanguardia. Changes open up a period of 
instability and upheaval in newsrooms that some analysts link to the rise of digital 
media and the direct rescue of publishers carried out by part of the political power.

Throughout this article, and using a methodology based on a selected bibliography, 
we will try to point out the factors that have influenced the change of direction in El 
Pais, the national newspaper with a higher rate of readers. According to the General 
Media Study corresponding to the first quarter of 2015, among the mainstream 
media El País maintains its leadership as the most read newspaper (1,533,000 daily 
readers) "though it continues with a slump in its audience, this time it exceeds 13 % 
as compared to the same wave of EGM'14, with the sharpest within the media "
(Ymedia, 2015).

Therefore, this article focuses on collecting the literature on the change of director in 
the national and international press, in order to draw a complete profile on the 
reasons for the dismissal of Javier Moreno, the appointment of the current director, 
Antonio Cano, and the implications this internal operation of the media has had at a 
political and economic level.

1.1 Newspapers, political and economic power.

205



 

255 

Revista de Comunicación de la SEECI. (Noviembre, 2015). Año XIV (nº 38), 253-273 

The structure of information is the stuff that aims to "study the system of social 
media, both in its internal organization and functioning, and its interactions with 
other subsystems of the social system" (Quiros, 1991, p.307 ).

Based on this definition, Ramón Reig remarks (2009, p.388) that it is due to the 
structure of information that professionals can meet "the world and their world, that 
is, the secrets of their profession and the environment in which these intricacies are 
involved" So it is in this interplay between information, politics and economy where 
the interplay of a more complex system is evident.

This interplay between data elements, economic and political shows that the concept 
of structure is not isolated and that we must frame it within the system of market 
economy, which, says Marciano, is based on the diversification of media and is in 
optimal conditions:

Confront and clarify some of these capital changes of our time, because their 
purpose is to articulate economy, politics, communication and culture within 
the same process of analysis, the main focus should be the general shape and 
characteristics that capitalism acquires worldwide as a global system 
(Marciano, 1992, p.20).

In this sense, Labio says (2006) that the economic pressure can be marked from the 
moment the media belongs to a corporate structure with interests aimed at economic 
benefit, so that advertising and the financial situation of the company mark the 
pattern of workers.

At politically level, there is a similar situation and, in this regard, "we see that the 
media represent the interests of one party or another" (Labio, 2006, p. 87), it is 
because those with power have more options "to influence the structure and 
functioning of society" (Cachero, 2006, p.85).

In the same vein, Fernando Quirós says there is:
An undeniable connection between the power centers of the international 
system and the real issuers of the process of international communication. 
The identification of the informative speech with power comes from both 
governments and private companies (Quiros, 1991, p.74).

Power, control and ruling class are interrelated concepts, so Manuel Castells states 
that:

The power is not located in an area or specific social institution, it is rather 
spread throughout the field of human action. However, there are concentrated 
forms of power relations in certain social forms that condition and frame the 
practice of power in society in general and impose domination. Power is 
relational, domination is institutional (Castells, 2009, p.142).

The use of the press to achieve specific objectives related to the interests of the 
ruling class is not a new phenomenon in the history of communication; in fact, it is in 
the nineteenth century when the hand of the capitalist bourgeoisie is passed from 

206



 

255 

Revista de Comunicación de la SEECI. (Noviembre, 2015). Año XIV (nº 38), 253-273 

The structure of information is the stuff that aims to "study the system of social 
media, both in its internal organization and functioning, and its interactions with 
other subsystems of the social system" (Quiros, 1991, p.307 ).

Based on this definition, Ramón Reig remarks (2009, p.388) that it is due to the 
structure of information that professionals can meet "the world and their world, that 
is, the secrets of their profession and the environment in which these intricacies are 
involved" So it is in this interplay between information, politics and economy where 
the interplay of a more complex system is evident.

This interplay between data elements, economic and political shows that the concept 
of structure is not isolated and that we must frame it within the system of market 
economy, which, says Marciano, is based on the diversification of media and is in 
optimal conditions:

Confront and clarify some of these capital changes of our time, because their 
purpose is to articulate economy, politics, communication and culture within 
the same process of analysis, the main focus should be the general shape and 
characteristics that capitalism acquires worldwide as a global system 
(Marciano, 1992, p.20).

In this sense, Labio says (2006) that the economic pressure can be marked from the 
moment the media belongs to a corporate structure with interests aimed at economic 
benefit, so that advertising and the financial situation of the company mark the 
pattern of workers.

At politically level, there is a similar situation and, in this regard, "we see that the 
media represent the interests of one party or another" (Labio, 2006, p. 87), it is 
because those with power have more options "to influence the structure and 
functioning of society" (Cachero, 2006, p.85).

In the same vein, Fernando Quirós says there is:
An undeniable connection between the power centers of the international 
system and the real issuers of the process of international communication. 
The identification of the informative speech with power comes from both 
governments and private companies (Quiros, 1991, p.74).

Power, control and ruling class are interrelated concepts, so Manuel Castells states 
that:

The power is not located in an area or specific social institution, it is rather 
spread throughout the field of human action. However, there are concentrated 
forms of power relations in certain social forms that condition and frame the 
practice of power in society in general and impose domination. Power is 
relational, domination is institutional (Castells, 2009, p.142).

The use of the press to achieve specific objectives related to the interests of the 
ruling class is not a new phenomenon in the history of communication; in fact, it is in 
the nineteenth century when the hand of the capitalist bourgeoisie is passed from 

 

256 

Revista de Comunicación de la SEECI. (Noviembre, 2015). Año XIV (nº 38), 253-273 

one stage which is dominated by ideological information to mercantile information, 
the media being conceived as a company concerned about achieving economic 
benefits.

However, it is from World War II when there is a process of globalization in the field 
of the media, which, according to Manuel Delgado (1998), try to dominate the entire 
chain of the process up to the dissemination and relationship with users of 
communication.

The essential role of the media is to keep the public informed, but this task is in 
conflict with the political interests of governments, which is why the information 
provided to citizens is restricted and shaped.

Journalistic information plays a key role in shaping public perception and the 
shaping of public opinion. In advanced societies today, it reaffirms its status 
as a key resource to exercise power. Thus, control becomes a key aspect to 
deploy social influence (Casero, 2009, p.354).

This structuring of the public perception is seen by Lorenzo Gomis (1991) as a 
method of interpreting social reality, so that it jeopardizes the subjective value of 
Journalism as it takes for granted that the journalist is part and parcel of a news-
building commercial institution.

In the same vein is Mar de Foncuberta (1995) by providing a structuralist approach 
that determines that the main interest of the newspaper company is always 
economic and coincides with the definition of the information industry made by 
Herbert Schiller:

The media are the executing arms of the system. The rulers are able to rely 
on the help of the media. Now and then something happens and they make a 
fuss about this and that, but if the media practice something vaguely 
resembling social responsibility, alarm, anger and immediate retaliation in the 
hubs of the system will occur. But as the media are part of the system of 
power, controllers have nothing to worry about Mosco (1983, p.134).

In short, the treatment of information is subject to political and business structures, 
which implies a strong attack on the autonomy and freedom of the journalist and 
implies that non-communication sectors get involved in the construction of 
informational texts.

2. OBJECTIVE

The objective of this piece of research is to show how the political and business 
influences, as had already happened in other newspapers such as El Mundo and La 
Vanguardia, have fostered the change of director in El País, the newspaper with the 
highest rate of readers in Spain.

3. METHODOLOGY

207



 

257 

Revista de Comunicación de la SEECI. (Noviembre, 2015). Año XIV (nº 38), 253-273 

Out of the approaches resulting from a review of the case at newspaper libraries, we 
shall make informed valuations in the discourse analysis in order to develop reflective 
statements regarding the debate. Thus, the working method chosen to approach the 
issue under research uses qualitative techniques, in addition to a review of the 
literature on the relationship between the press and political and economic power.

The approach to the object of study is made on several fronts that allow research 
more fitted into communicative reality. First, a literature review was conducted to 
frame the issue within a theoretical context. Next, we performed thorough work of 
documentation and tracking of news related to the directional relief in El País in a 
total of 220 newspapers, 37 out of which were national and 183 international. For 
the international press, we have focused on the major European powers (France, 
Italy, Germany and England), United States and Latin America, countries covered by 
the international edition of the newspaper.

Through strategic sampling, we have analyzed the news that have appeared in the 
media (printed and digital) in Spain, both in their sections of information and opinion 
(editorials, blogs, forums or columns) in the first quarter of 2014, months in which 
the first rumors appeared, confirmations and implications around the change of 
director, to try to reconstruct how and under what conditions this change occurs in 
the first newspaper in Spain in terms of audience.

4. DISCUSSION

4.1 El País. Economic context.

Founded in 1976 by Jose Ortega Spottorno, Jesus de Polanco and Juan Luis Cebrian, 
El País belongs to Prisa Group which also owns the newspapers Cinco Dias and AS,
the radio network SER, Digital + and publishers Santillana, Alfaguara, and Aguilar,
among others.

Designed by Reinhard Gade and Julio Alonso, El País became the newspaper of 
democratic Spain at a time in which the transition from Franco to democracy was still 
in full swing. A decisive contribution to this was the role played during the attempted 
coup d’état of 23-F, as it was, in full uncertainty, the first newspaper to take to the 
streets a special edition called "El País, with the Constitution" positioning itself clearly 
and calling citizens to take part in demonstrations in favor of democracy.

During the 1980s, the newspaper established itself as a leader of the Spanish press 
ABC in opposition to ABC, of a conservative trend. A contribution to its prestige was 
made by the rigorous treatment of journalistic standards and by being the first one 
to establish internal quality control parameters. So, it was the first Spanish
newspaper to create the position of "Press Ombudsman" and to write and publish a 
book style that became a benchmark in the world of journalism. It also established 
several partnerships with other European social democratic newspapers.
During the 1990's, it had to deal with a new political and journalistic situation. The 
tension brought about by the corruption scandals of the Socialist government of 

208



 

257 

Revista de Comunicación de la SEECI. (Noviembre, 2015). Año XIV (nº 38), 253-273 

Out of the approaches resulting from a review of the case at newspaper libraries, we 
shall make informed valuations in the discourse analysis in order to develop reflective 
statements regarding the debate. Thus, the working method chosen to approach the 
issue under research uses qualitative techniques, in addition to a review of the 
literature on the relationship between the press and political and economic power.

The approach to the object of study is made on several fronts that allow research 
more fitted into communicative reality. First, a literature review was conducted to 
frame the issue within a theoretical context. Next, we performed thorough work of 
documentation and tracking of news related to the directional relief in El País in a 
total of 220 newspapers, 37 out of which were national and 183 international. For 
the international press, we have focused on the major European powers (France, 
Italy, Germany and England), United States and Latin America, countries covered by 
the international edition of the newspaper.

Through strategic sampling, we have analyzed the news that have appeared in the 
media (printed and digital) in Spain, both in their sections of information and opinion 
(editorials, blogs, forums or columns) in the first quarter of 2014, months in which 
the first rumors appeared, confirmations and implications around the change of 
director, to try to reconstruct how and under what conditions this change occurs in 
the first newspaper in Spain in terms of audience.

4. DISCUSSION

4.1 El País. Economic context.

Founded in 1976 by Jose Ortega Spottorno, Jesus de Polanco and Juan Luis Cebrian, 
El País belongs to Prisa Group which also owns the newspapers Cinco Dias and AS,
the radio network SER, Digital + and publishers Santillana, Alfaguara, and Aguilar,
among others.

Designed by Reinhard Gade and Julio Alonso, El País became the newspaper of 
democratic Spain at a time in which the transition from Franco to democracy was still 
in full swing. A decisive contribution to this was the role played during the attempted 
coup d’état of 23-F, as it was, in full uncertainty, the first newspaper to take to the 
streets a special edition called "El País, with the Constitution" positioning itself clearly 
and calling citizens to take part in demonstrations in favor of democracy.

During the 1980s, the newspaper established itself as a leader of the Spanish press 
ABC in opposition to ABC, of a conservative trend. A contribution to its prestige was 
made by the rigorous treatment of journalistic standards and by being the first one 
to establish internal quality control parameters. So, it was the first Spanish
newspaper to create the position of "Press Ombudsman" and to write and publish a 
book style that became a benchmark in the world of journalism. It also established 
several partnerships with other European social democratic newspapers.
During the 1990's, it had to deal with a new political and journalistic situation. The 
tension brought about by the corruption scandals of the Socialist government of 

 

258 

Revista de Comunicación de la SEECI. (Noviembre, 2015). Año XIV (nº 38), 253-273 

Felipe González polarized the Spanish leftist and rightist political and media 
reporters, El País fitting into the first group. Despite being accused of defending the 
socialist interests, El País managed to maintain its position as general best-selling 
daily in Spain's, albeit at a short distance from El Mundo.

During the governments of Jose Luis Rodriguez Zapatero, the newspaper increasingly 
published articles that were critical or opposed to the policies of the Socialist 
government, a trend that has continued during the government of Mariano Rajoy 
and that some journalists such as Saenz de Ugarte (2014) point that "it has taken 
place in parallel to the growing economic problems of Prisa, obliged to negotiate in a 
vulnerable position with the largest banks to renegotiate a huge debt"

In 2011 the Prisa Group recorded the greatest losses in its history, 451 million euros, 
a figure six times higher than the figure for 2010. The economic crisis, coupled with 
a change in the pattern of news consumption, has caused a fall in readership, so that 
in Spain the newspapers accumulate 11,550,000 readers per day, 2.2% less than at 
the end of 2014. These figures paint a scenario marked by the continued drop in 
ratings, which causes Spain to be one of the countries of the European Union with 
the lowest reading rate in Europe, only surpassed by Italy, Portugal and Greece 
(infoeurope, 2014).

The effects of the crisis have also been felt in a decrease in advertising investment, 
which in 2013 was 3.7% as compared to 2012, a setback that is more in the 
mainstream media, which recorded 8% that added to a 15.8% decline in the 
previous year makes the decline in revenue in the newspapers to be almost 25% in 
just two years, according to data from Infoadex study of advertising investment in 
Spain in 2014 (PRNoticias, 2014).

To the poor economic performance, we must add a palsy in the central subsidy 
system, bank occlusion and publishing dysfunction in the recent years, resulting in 
the rescue of the big publishing companies (Prisa, Unidad Editorial, Godó Group and 
Vocento, among others) to have relied on political power, and this clear political 
dependence has been reflected in changes in the structure of directions of headers.

As was the case with the dismissal of Pedro J. Ramirez, who was in charge of the 
newspaper El Mundo, and only the first three weeks later, the change of direction in
El País has raised many speculations at national and international level. The main 
one focuses on the figure of Nicolas Berggruen, owner of Berggruen Holdings and 
CEO of Liberty Acquisitions Honding Corp, the American investment fund which in 
2010 became the majority stake of Group Prisa.

What at first goes through a single investment operation ends in the sale of 57.7% 
of the capital in the new Prisa and its conversion into shares with all social rights, 
including the right to vote. Through this operation, Berggruen and his partner in 
Liberty, Martin Franklin, became members of the Steering Committee which control 
the majority of shares --next comes Juan Luis Cebrian with 0.28%- about 4% each 

209



 

259 

Revista de Comunicación de la SEECI. (Noviembre, 2015). Año XIV (nº 38), 253-273 

one as the highest number of stock options2 of the company, more than 7.5% per 
head.

The investment, which is announced as "purely financial" and it even says that the 
new owners would not intervene in the day to day, causes changes in the editorial 
line of the newspaper, at least on the most sensitive issues, "to the new strong 
man".

The information and the editorials of Prisa’s newspaper about Israel do not 
have the radicalism of the past, and also it has been a long time since it is not 
possible to read the libelous articles or the furiously anti-Semitic vignettes that 
were quite common not long ago (Jorda, 2014).

To Jorda, the entry of Liberty in the shareholders of Prisa would explain both the 
arrival in Jerusalem of the writer Enric González and the dismissal of the vignette 
writer Romeu, just a month before the announcement according to Liberty, but after 
criticism by several US senators.

Despite the economic boost of Prisa due to its entry into the shareholders of Liberty, 
the desperate situation facing the media conglomerate is a constant fact in recent 
years.

In 2008 the group maintained a positive balance in its net profit by 300 million 
achieved after selling its headquarters in Gran Vía (Cadena Ser), Miguel Yuste 
(El País) and Caspe (Radio Barcelona). However, because of debts, 2009 
resulted in the sale of 21% of the TV platform for Digital Plus subscribers to 
Telefonica for 470 millions and 22% to Telecinco for 517 millions. Paolo Vasile 
chain also acquired Cuatro for 550 plus millions (20Mminutos, 2012).

The deep economic crisis in the group leads to its gradually selling its media 
properties and results in high labor unrest that began in 2008 when the newspaper 
undertake a major restructuring involving its division into three companies: content, 
print and services, as well as outsourcing of its sales department.

After this milestone, in 2010 Prisa outsourced the work of the 300 workers of its 
computer department, who were no longer on the payroll of the company and came 
to be on the payroll of the company Indra. The situation was aggravated by the 
announcement of a redundancy, in October 2012, involving the dismissal of a total of 
128 workers, 21 early retirements and a decrease of 15% in salary for the rest of a 
payroll that was reduced to 464 workers.

And all this, while the CEO, Juan Luis Cebrian, "pocketed around 13 million euros in 
2011, an amount that stands for the income of the newspaper for advertising in two 
months or for what it would cost to hire 400 new editors", as published by Pascual 
Serrano (2009) in Le Monde Diplomatique.

                                                           
2 A stock option is a right granted by the company to its collaborators to buy a number its shares at a specified 
price (the strike price) for a period of time. 

210



 

259 

Revista de Comunicación de la SEECI. (Noviembre, 2015). Año XIV (nº 38), 253-273 

one as the highest number of stock options2 of the company, more than 7.5% per 
head.

The investment, which is announced as "purely financial" and it even says that the 
new owners would not intervene in the day to day, causes changes in the editorial 
line of the newspaper, at least on the most sensitive issues, "to the new strong 
man".

The information and the editorials of Prisa’s newspaper about Israel do not 
have the radicalism of the past, and also it has been a long time since it is not 
possible to read the libelous articles or the furiously anti-Semitic vignettes that 
were quite common not long ago (Jorda, 2014).

To Jorda, the entry of Liberty in the shareholders of Prisa would explain both the 
arrival in Jerusalem of the writer Enric González and the dismissal of the vignette 
writer Romeu, just a month before the announcement according to Liberty, but after 
criticism by several US senators.

Despite the economic boost of Prisa due to its entry into the shareholders of Liberty, 
the desperate situation facing the media conglomerate is a constant fact in recent 
years.

In 2008 the group maintained a positive balance in its net profit by 300 million 
achieved after selling its headquarters in Gran Vía (Cadena Ser), Miguel Yuste 
(El País) and Caspe (Radio Barcelona). However, because of debts, 2009 
resulted in the sale of 21% of the TV platform for Digital Plus subscribers to 
Telefonica for 470 millions and 22% to Telecinco for 517 millions. Paolo Vasile 
chain also acquired Cuatro for 550 plus millions (20Mminutos, 2012).

The deep economic crisis in the group leads to its gradually selling its media 
properties and results in high labor unrest that began in 2008 when the newspaper 
undertake a major restructuring involving its division into three companies: content, 
print and services, as well as outsourcing of its sales department.

After this milestone, in 2010 Prisa outsourced the work of the 300 workers of its 
computer department, who were no longer on the payroll of the company and came 
to be on the payroll of the company Indra. The situation was aggravated by the 
announcement of a redundancy, in October 2012, involving the dismissal of a total of 
128 workers, 21 early retirements and a decrease of 15% in salary for the rest of a 
payroll that was reduced to 464 workers.

And all this, while the CEO, Juan Luis Cebrian, "pocketed around 13 million euros in 
2011, an amount that stands for the income of the newspaper for advertising in two 
months or for what it would cost to hire 400 new editors", as published by Pascual 
Serrano (2009) in Le Monde Diplomatique.

                                                           
2 A stock option is a right granted by the company to its collaborators to buy a number its shares at a specified 
price (the strike price) for a period of time. 

 

260 

Revista de Comunicación de la SEECI. (Noviembre, 2015). Año XIV (nº 38), 253-273 

Since the entry of Liberty as a shareholder, the restructuring plan and operational 
efficiency of Prisa has covered EREs in Cadena Ser (258 dismissals), Prisa TV (784), 
Cinco Días (21), Prisa Revistas (45) and Prisa Brand Solutions (24). If we add the 
dismissals in El País to all this, in total the layoffs at Prisa would reach 1,281 out of 
the 2,500 workers it has anticipated to have worldwide.

4.2. Change of Director

Of all the clusters that make up the group, the newspaper El Pais is the one that has 
the highest rate of layoff, this is why, after the last ERE, the workers' assembly 
requested the resignation of its director, Javier Moreno, as they considered that "He 
has been disqualified for exercising the office he holds and we demand him to submit 
his resignation immediately due to the pressures and threats against workers" (20 
Minutos, 2012).

Few imagined that this situation would be marked by controversy just one year later. 
In mid-February 2014, the dismissal of Moreno and the appointment of Antonio Cano 
(at that time, a correspondent in Washington) as new director occurred. The 
appointment comes amid an accusation by nearly 35% of workers and it was 
preceded by an internal report in writing setting out its vision about the newspaper 
and about the most appropriate changes to be made to curb its loss of audience and 
influence.

An alleged "computer error" resulted in a copy of the report reaching fifty journalists 
and collaborators of the various American delegations, the report revealing the 
Caño’s suggestion to change the entire management team as "they do not connected 
with either the editorial staff or the society to which the daily must open" (Infolibre, 
2014).
.
The report explicitly proposes to replace Javier Moreno with a "professional 
(assuming that from the house) with a recognized career and respected by the 
Editorial Staff" (Infolibre, 2014) and poses a scheme with three directors: one for El 
País on paper, another for the digital editing and one for the American edition. Also, 
it adds the convenience of assigning young people being 30 years to the 
management team and criticizes the "forms and luxuries still squandered by the 
members of the internally called group of colonels" (Soteras, 2014).

This report is interpreted by many as a "right-wing election program".
Such an appointment would fit in the turn that has long been perceived in the 
editorial line of El País, which is every day closer to governmental positions, 
especially on economic policy. Mariano Rajoy's interests coincide with those of 
large companies and banks that are the creditors of the gigantic debt of the 
newspaper (Soteras, 2014).

The official appointment of Antonio Cano occurred on February 26 via an official 
statement, although it did not become effective until May 4 to mark the 38th 
anniversary of the newspaper.

211



 

261 

Revista de Comunicación de la SEECI. (Noviembre, 2015). Año XIV (nº 38), 253-273 

The arrival of Caño to the management of El País has caused numerous changes 
within the payroll of the newspaper:

The new management team is made up of Eva Saiz, as deputy director of the 
printed edition; Bernardo Marion, deputy director of digital publishing; and 
Luis Prados, responsible for the American edition. All of them must be added 
to David Alandete, assistant director, and those who made up the core of the 
former hard core were appointed correspondents (Lardiés, 2014th).

Thus, Vicente Jiménez, who was assistant director, was designated to New York to 
replace Sandro Pozzi; Carlos Yárnoz, a former deputy director, to Paris; Juan Manuel 
Romero, who was the one who carried the weight of the editorial work, was 
appointed legal correspondent; Berna G. Harbour was designated responsible for 
Babelia and Jan Martinez Ahrens goes to Mexico where there is already a large team 
which includes Luis Prados, Bernardo and Salvador Marin Camarena. Mexico is one of 
the key places for the Spanish newspaper, since the digital edition of El País is done 
at night in that country.

The changes made by Caño made part of the payroll to revolt.
Two thirds of the editorial staff of El País, ie, 72%, is positioned against the 
arrival of Eva Saiz as a deputy director, which shows the internal tensions 
existing for two months at the headquarters of Miguel Yuste ( Vozpópuli, 
2014)

The most common complaints, according to El Confidencial Digital (2014), suggest 
that no one on the payroll knows her, while some of the editorial staff claim that 
"she has only got a master’s degree, she was a scholarship holder and has had a 
collaborative contract".

However, the frontal rejection Saiz is motivated by her statements concerning the 
plenary session in the Senate after the publication of the papers of Barcenas, where 
the journalist claimed that:

Rajoy is a great parliamentarian. He does not like talking to the press, but in 
parliament the truth is that he grows and does it very well. Rajoy had been 
warned, he knew they were going to demand his resignation, and he decided 
to attack (El Confidencial Digital, 2014).

These statements have been interpreted as a defense of the Prime Minister and 
some see in them a prediction that the line of the newspaper will turn right, even 
further since Javier Moreno was relieved.

The phrase "Rajoy is a great parliamentarian" shows that the new Deputy 
Director has no knowledge of Spanish parliamentarism according to her office, 
this is the complain of the editorial staff. They claim that they are preparing 
for a "rightwardness" of information during the time of Antonio Caño 
(Ecoteuve, 2014).

4. 3. Impact on the national press

212



 

261 

Revista de Comunicación de la SEECI. (Noviembre, 2015). Año XIV (nº 38), 253-273 

The arrival of Caño to the management of El País has caused numerous changes 
within the payroll of the newspaper:

The new management team is made up of Eva Saiz, as deputy director of the 
printed edition; Bernardo Marion, deputy director of digital publishing; and 
Luis Prados, responsible for the American edition. All of them must be added 
to David Alandete, assistant director, and those who made up the core of the 
former hard core were appointed correspondents (Lardiés, 2014th).

Thus, Vicente Jiménez, who was assistant director, was designated to New York to 
replace Sandro Pozzi; Carlos Yárnoz, a former deputy director, to Paris; Juan Manuel 
Romero, who was the one who carried the weight of the editorial work, was 
appointed legal correspondent; Berna G. Harbour was designated responsible for 
Babelia and Jan Martinez Ahrens goes to Mexico where there is already a large team 
which includes Luis Prados, Bernardo and Salvador Marin Camarena. Mexico is one of 
the key places for the Spanish newspaper, since the digital edition of El País is done 
at night in that country.

The changes made by Caño made part of the payroll to revolt.
Two thirds of the editorial staff of El País, ie, 72%, is positioned against the 
arrival of Eva Saiz as a deputy director, which shows the internal tensions 
existing for two months at the headquarters of Miguel Yuste ( Vozpópuli, 
2014)

The most common complaints, according to El Confidencial Digital (2014), suggest 
that no one on the payroll knows her, while some of the editorial staff claim that 
"she has only got a master’s degree, she was a scholarship holder and has had a 
collaborative contract".

However, the frontal rejection Saiz is motivated by her statements concerning the 
plenary session in the Senate after the publication of the papers of Barcenas, where 
the journalist claimed that:

Rajoy is a great parliamentarian. He does not like talking to the press, but in 
parliament the truth is that he grows and does it very well. Rajoy had been 
warned, he knew they were going to demand his resignation, and he decided 
to attack (El Confidencial Digital, 2014).

These statements have been interpreted as a defense of the Prime Minister and 
some see in them a prediction that the line of the newspaper will turn right, even 
further since Javier Moreno was relieved.

The phrase "Rajoy is a great parliamentarian" shows that the new Deputy 
Director has no knowledge of Spanish parliamentarism according to her office, 
this is the complain of the editorial staff. They claim that they are preparing 
for a "rightwardness" of information during the time of Antonio Caño 
(Ecoteuve, 2014).

4. 3. Impact on the national press

 

262 

Revista de Comunicación de la SEECI. (Noviembre, 2015). Año XIV (nº 38), 253-273 

While the appointment of Antonio Caño has had little impact on national printed 
media, which have been limited to a brief post about it, in the digital press the 
change of direction of El País has been a salutary lesson and there are many media 
that see the removal of Javier Moreno as a rightist turn of the mythical legendary 
defender of the ideals of the left. A change that has taken place in parallel to the 
growing economic problems of Prisa, obliged to negotiate in a vulnerable position 
with the largest banks to renegotiate its huge debt.

In this sense, Libertad Digital (2014) notes that changes are explained in detail in the 
report in which Antonio Caño expressly calls for the replacement of the current chief 
of Nacional, Javier Casqueiro (who would be sent as a correspondent to Maghreb), 
with Jose Manuel Romero, who already held this post in the past and is "known for 
his excellent relations with Minister Gallardón." And he insists that the heads of the 
daily are the ones who define the report as "a manifesto of rights" because:

The still head of El País in America is not known for having a leftist politics,
which is seen by the staff as an approach by Cebrián to the Government of 
Mariano Rajoy, who at all times has aided Prisa in its indebtedness (Libertad 
Digital, 2014).

Journalists as Inigo Saenz de Ugarte (2014) suggest that "perhaps it is a coincidence,
but the image with which El País summarizes the first day of debate of State of the 
Nation is a picture of Rajoy making the sign of victory" And he notes:

From 2007 to 2012, the newspaper Público seized a number of newspaper 
readers from the newspaper of Prisa, precisely because of the widespread 
perception that it had moderated its viewpoints. That has increased in the 
past two years when its editorials have praised some of the economic reforms 
of the Government of Rajoy (Saenz, 2014).

The leaked report by Caño shows that:
El País has been cornered on one side of the ideological spectrum and this 
situation should be redirected from an ideological shift to the right, away from 
the social democratic position of the newspaper since the 1980s, when it 
decided to become a media near to the PSOE and its leaders, from González 
to Rubalcaba, including Almunia and Zapatero (Saenz, 2014).

This same perception that a rightist turn is in progress can be read on other digital 
media. So Vozpópulix states that, with the substitution of Javier Moreno:

The newspaper goes a step further in a change of direction, it is increasingly 
criticized by large sections of readers because of its friendly editorial line with 
the PP. The evident decrease in unfavorable criticism of Mariano Rajoy is 
related definitely to the excellent relations between Cebrián and the Vice 
President of the Government, Soraya Saenz de Santamaria (Lardiés, 2014b).

Other online media are more aggressive, and so the blog of opinion and information 
about media La mosca mediática (2013) reported that since "Rajoy saved El País, its 
changes are obvious". Regarding the Barcenas case, this blog adds that El País:

213



 

263 

Revista de Comunicación de la SEECI. (Noviembre, 2015). Año XIV (nº 38), 253-273 

Does not crush the PP but the PP of its hated Aznar, never the PP of Rajoy. 
With this strategy, Rajoy takes revenge on Aznar, whom Rajoy does not 
forgive for his having -- with his hard core headed by Esperanza – made 
things very difficult for Rajoy as an opponent (La mosca mediática, 2013).

Similarly, he states:
This unnatural pact between El País and Rajoy, the latter prevents the most 
widely read and influential newspaper from shaking the street, it does not 
support the revitalization of the PSOE or any new political party or social 
movement [...] thereby the Galician succeeds in preventing El País from 
putting its finger in his eye due to his mistakes concerning taxes (La mosca 
mediática, 2013).

In the same vein is Daniel Toledo (2014) in Elconfindencial.com, where he points out 
that Prisa, and El País by extension, have "a lot to thank the great Spanish 
companies, which will hardly run contrary to the Executive ", and he goes back to 
June 2012 to remind that Telefonica, Santander and La Caixa "took a step forward to 
enter the capital of Prisa in a sort of rescue operation of large homeland 
multinationals for a company beset by a debt of 3,500 millions."

Meanwhile, Diario Crítico went further and published an article entitled "Cebrián 
'yielded El Pais to Rajoy to save the Prisa Group", within which we can read:

Cebrián already knows how to 'save' the Prisa Group from bankruptcy: by 
handing the Government of Rajoy the head of Javier Moreno on a platter and 
replacing him in the direction of El País. They speak of Antonio Caño, the 
correspondent in Washington. But in any case, Prisa is just a breeze in a 
media storm, because the rumor has exploded about a full tsunami in all 
media (Diario Crítico, 2014).

Together with the rivers of ink published on the evident ideological shift of the 
newspaper, several national media begin to interrelate the substitution of directors 
the press has undergone in weeks: La Vanguardia, El Mundo and El Pais, the 
newspapers with more readers in Spain.

Thus, the journalist José Sanclemente (2014), in his article "Who has got rid of three 
directors of the newspaper?", analyzes the common factors of what he calls "a record 
of mortality making us think if we are not facing an epidemic". According to 
Sanclemente, the common element in all three newspapers is that their sales and 
advertising have plummeted, a premise that if extrapolated to the entire press would 
mean that "all directors of this country should leave their post in charge of their 
newspaper, as readers and advertisers are leaving the paper in a rush ".

Therefore, he notes that:
The lethal virus must have to do with the orientation of content, a disease 
difficult to cure [...] its symptoms are clear: high political pressure, obstruction 
of advertising irrigation, editorial dysfunction and, eventually, induced cerebral 

214



 

263 

Revista de Comunicación de la SEECI. (Noviembre, 2015). Año XIV (nº 38), 253-273 

Does not crush the PP but the PP of its hated Aznar, never the PP of Rajoy. 
With this strategy, Rajoy takes revenge on Aznar, whom Rajoy does not 
forgive for his having -- with his hard core headed by Esperanza – made 
things very difficult for Rajoy as an opponent (La mosca mediática, 2013).

Similarly, he states:
This unnatural pact between El País and Rajoy, the latter prevents the most 
widely read and influential newspaper from shaking the street, it does not 
support the revitalization of the PSOE or any new political party or social 
movement [...] thereby the Galician succeeds in preventing El País from 
putting its finger in his eye due to his mistakes concerning taxes (La mosca 
mediática, 2013).

In the same vein is Daniel Toledo (2014) in Elconfindencial.com, where he points out 
that Prisa, and El País by extension, have "a lot to thank the great Spanish 
companies, which will hardly run contrary to the Executive ", and he goes back to 
June 2012 to remind that Telefonica, Santander and La Caixa "took a step forward to 
enter the capital of Prisa in a sort of rescue operation of large homeland 
multinationals for a company beset by a debt of 3,500 millions."

Meanwhile, Diario Crítico went further and published an article entitled "Cebrián 
'yielded El Pais to Rajoy to save the Prisa Group", within which we can read:

Cebrián already knows how to 'save' the Prisa Group from bankruptcy: by 
handing the Government of Rajoy the head of Javier Moreno on a platter and 
replacing him in the direction of El País. They speak of Antonio Caño, the 
correspondent in Washington. But in any case, Prisa is just a breeze in a 
media storm, because the rumor has exploded about a full tsunami in all 
media (Diario Crítico, 2014).

Together with the rivers of ink published on the evident ideological shift of the 
newspaper, several national media begin to interrelate the substitution of directors 
the press has undergone in weeks: La Vanguardia, El Mundo and El Pais, the 
newspapers with more readers in Spain.

Thus, the journalist José Sanclemente (2014), in his article "Who has got rid of three 
directors of the newspaper?", analyzes the common factors of what he calls "a record 
of mortality making us think if we are not facing an epidemic". According to 
Sanclemente, the common element in all three newspapers is that their sales and 
advertising have plummeted, a premise that if extrapolated to the entire press would 
mean that "all directors of this country should leave their post in charge of their 
newspaper, as readers and advertisers are leaving the paper in a rush ".

Therefore, he notes that:
The lethal virus must have to do with the orientation of content, a disease 
difficult to cure [...] its symptoms are clear: high political pressure, obstruction 
of advertising irrigation, editorial dysfunction and, eventually, induced cerebral 

 

264 

Revista de Comunicación de la SEECI. (Noviembre, 2015). Año XIV (nº 38), 253-273 

coma not to cause more serious injuries in the informational device 
(Sanclemente, 2014).

While the dismissal of José Antich in charge of La Vanguardia was due to the 
imposition of the King on Godo Group, as noted by Periodista Digital (2014); the 
dismissal of Pedro J. Ramirez in charge of El Mundo is motivated by the pressures of 
Rajoy and RCS MediaGroup. The journalist himself points out in his last letter, never 
published in El Mundo, that the reasons for his removal from office are due to "the 
revelations of the 'Bárcenas affair', the illegal financing of the PP, SMS exchanged 
between Rajoy and his former treasurer, and payments received by the husband of 
Maria Dolores de Cospedal after the merger of Caja Castilla-La Mancha" (Vozpópuli, 
2014).

To Paul Sebastian in his opinion column in La República.com, the dismissal of Javier 
Moreno in charge of El País resembles that of Pedro J. in El Mundo:

Because political, financial and media powers come into play, and because 
greater control of total information is intended to the benefit of the palaces of 
Moncloa and Zarzuela -shaken by both newspapers in recent months- that 
claim for 'the reason of institutional state. However, the official arguments 
offered are others: the directors of the dailies on paper have been dismissed 
due to the falling sales and advertising revenue of their newspapers and the 
forced turn in favor of their Internet editions (Periodista Digital, 2014b).

The columnist even points to the curious coincidence of the resignation of both after 
the trips of Rajoy to Washington and Rome.

Much more critical is Manuel Ortega (2014) in his blog La Tramoya, where, under the 
title "El País, captured and disarmed by Cebrián, surrenders to La Moncloa" he 
reports that readers of the newspaper should have been turned to stone after seeing 
how "what has been considered to be the official organ of the Spanish progressive 
center-left has released a platform signed by Mariano Rajoy ("The Other Side of the 
Strait") in which the Prime Minister broken down  several issues in African politics".

In his article, "Rajoy puts a symbolic end to the war maintained for years by the 
Popular Party and the Prisa Group" and the days when "Rajoy ordered the boycott of 
Prisa Group media after allegations of terminally ill Jesus Polanco " (Ortega, 2014)are 
left behind.

Regarding the ideological and editorial change, the reporter notes:
The prospects have generated a permanent state of tension in the editorial 
staff of El País where we are astonishedly witnessing a change in the editorial 
line which clashes with the one internalized over the years by many of its 
members [...] Caño has decided to surround himself with a young 
inexperienced guard in the day-to-day editorial work, but also with no past in 
order to maintain a line of support to the Executive but remain critical as 
regards social issues such as abortion or certain Cabinet members to preserve 
some hallmarks of the newspaper to its readers (Ortega, 2014).

215



 

265 

Revista de Comunicación de la SEECI. (Noviembre, 2015). Año XIV (nº 38), 253-273 

Maruja Torres is also quite critical. In the section she stars in the magazine Mongolia,
the former columnist for El País stated that "Of El País there are remains, ruins, 
exceptions and the loyalty of its more addicted readers. I do not believe its 
information," while holding that El País " is a puppet of the government [...] we know 
that the major newspapers are in the hands of the capital and the government. It is 
logical to do what they want with them, including dismissal and imposition of 
directors " (El Plural, 2014).

The magazine Mongolia (2014) is also quite sharp in its comments about Moreno 
being replaced and states that "El País has gone so rightist that it is hard to imagine 
how a new turn could be, considering that 75% of the Management Board has direct 
links with the financial sector". A view shared by journalist Enric Sopena.

The director of El Plural, in his article "El Pais, from left to right. Quo Vadis, Juan 
Luis?" states:

All indications are that the rightist government has allied with Juan Luis 
Cebrian to save El País. But the price of this covenant is ominous. The center-
leftist newspaper has become a center-rightist newspaper. But with an 
addition. The PP is not center-rightist, but extreme rightist. (Sopena, 2014).

4. 5. International implications

The impact on the European press has not been as significant as the one generated 
by the dismissal of Pedro J. Ramirez and it is practically limited to aseptically inform 
about the change in the leadership of the newspaper. Only the Italian press 
highlights the rightist turn undertaken by the Spanish newspaper and points out that 
the dismissal of Javier Moreno as director of El País shows "leniency toward Rajoy".

So Europa Quotidiano, under the headline "El País svolta a destra. Il tramonto of 
'giornale-partite'” "(El País turns rightist. The sunset of the 'party newspaper), states 
that "El País has returned to the storm. While the director will change, there is 
growing controversy over the change in the policy of the newspaper, getting 
increasingly closer to the government of Rajoy" (Siniscalchi, 2014).

"In addition to a decline in journalistic quality", referring to the publication of false 
pictures of Hugo Chavez in his hospital bed, the newspaper continues:

The editorial line has made an approach to Rajoy [...] since his election in 
2011, Cebrián does not stop speaking well of Rajoy at every opportunity, while 
maintaining good relations with the Vice President of the Government, Soraya 
Saenz de Santamaria (Siniscalchi, 2014) .

Even he states that "it promotes the idea that the government of Spain is leaving the 
crisis behind" and that, from the first to the last page dedicated to the State of the 
Nation, "it was accompanied by the photo of smiling Rajoy lifting his thumb up as a 
token of victory "

216



 

265 

Revista de Comunicación de la SEECI. (Noviembre, 2015). Año XIV (nº 38), 253-273 

Maruja Torres is also quite critical. In the section she stars in the magazine Mongolia,
the former columnist for El País stated that "Of El País there are remains, ruins, 
exceptions and the loyalty of its more addicted readers. I do not believe its 
information," while holding that El País " is a puppet of the government [...] we know 
that the major newspapers are in the hands of the capital and the government. It is 
logical to do what they want with them, including dismissal and imposition of 
directors " (El Plural, 2014).

The magazine Mongolia (2014) is also quite sharp in its comments about Moreno 
being replaced and states that "El País has gone so rightist that it is hard to imagine 
how a new turn could be, considering that 75% of the Management Board has direct 
links with the financial sector". A view shared by journalist Enric Sopena.

The director of El Plural, in his article "El Pais, from left to right. Quo Vadis, Juan 
Luis?" states:

All indications are that the rightist government has allied with Juan Luis 
Cebrian to save El País. But the price of this covenant is ominous. The center-
leftist newspaper has become a center-rightist newspaper. But with an 
addition. The PP is not center-rightist, but extreme rightist. (Sopena, 2014).

4. 5. International implications

The impact on the European press has not been as significant as the one generated 
by the dismissal of Pedro J. Ramirez and it is practically limited to aseptically inform 
about the change in the leadership of the newspaper. Only the Italian press 
highlights the rightist turn undertaken by the Spanish newspaper and points out that 
the dismissal of Javier Moreno as director of El País shows "leniency toward Rajoy".

So Europa Quotidiano, under the headline "El País svolta a destra. Il tramonto of 
'giornale-partite'” "(El País turns rightist. The sunset of the 'party newspaper), states 
that "El País has returned to the storm. While the director will change, there is 
growing controversy over the change in the policy of the newspaper, getting 
increasingly closer to the government of Rajoy" (Siniscalchi, 2014).

"In addition to a decline in journalistic quality", referring to the publication of false 
pictures of Hugo Chavez in his hospital bed, the newspaper continues:

The editorial line has made an approach to Rajoy [...] since his election in 
2011, Cebrián does not stop speaking well of Rajoy at every opportunity, while 
maintaining good relations with the Vice President of the Government, Soraya 
Saenz de Santamaria (Siniscalchi, 2014) .

Even he states that "it promotes the idea that the government of Spain is leaving the 
crisis behind" and that, from the first to the last page dedicated to the State of the 
Nation, "it was accompanied by the photo of smiling Rajoy lifting his thumb up as a 
token of victory "

 

266 

Revista de Comunicación de la SEECI. (Noviembre, 2015). Año XIV (nº 38), 253-273 

The article concludes by arguing that "it is expected that a historic and important 
header as El País may be able to find a way to continue to exist to ensure the 
plurality of the Spanish information, dominated by pro-government and right-wing 
newspapers" (Siniscalchi, 2014 ).

The possibility that there may be more dismissals in the Spanish press was pointed 
out by the Milano Finanza in its article "CSR rischio il direttore di El País" (RSC, a risk 
to the director of El País), in which it announced that the substitution of Pedro J. 
Ramirez could cause a domino effect in the editorial market and that El País would 
continue "the revolution set by RCS for its main Spanish newspaper" (Montanari, 
2014).

The Italian newspaper pointed to the possible replacement of Moreno with Antonio 
Caño and that "the relationship with the politics and government of Rajoy, the same 
reasons that in the Iberian market caused the expulsion of Ramirez of El Mundo"
would be the underlying reason (Montanari, 2014).

In France, the most significant thing could read in Le Figaro (2014) where Gauchet 
published "Les mouvements dans les médias" (The movements in the media), an 
aseptic article in which the newspaper makes a brief review of the curriculum of 
Antonio Caño, "the fifth director of the newspaper, founded in 1976 by Juan Luis 
Cebrian, who will start his duties on May 4, the anniversary of the creation of El Paí".

In the British and German media, the impact was zero, while in the Anglo market 
only the printed edition of The New York Times collected the story. On February 18, 
the newspaper published an article entitled "El País Outs Editor; 3rd Spanish Paper to 
Do So Amid Financial Woes".

Signed by Minder and Carvajal, it points out the drop in advertising and sales of 
copies as the main reason for the replacement, however, it never misses an 
opportunity to mention that "newspapers have continued denouncing systemic 
corruption and bank accounts in Switzerland that have tarnished the main institutions 
of Spanish society, including the government, the monarchy and corporate tycoons ".

In this sense, echoing a statement by Pedro J. Ramirez in which he states that "it 
becomes clear that the government and the powerful economic institutions are 
taking advantage of the crisis in the business model and the weakness of the 
newspapers to try to control more and more information" (Minder and Carvajal, 
2014).

There is more impact in the online media Médium.com and Talking News Media. In 
its section Media and the Press, the former includes "Antonio Caño Replaces Javier 
Moreno as Director of El País". The news indicates that this change just two weeks
after the dismissal of Pedro J. Ramirez and the arrival of Caño is seen as "another 
step in the conservative change of the newspaper" (Laurent, 2014).

217



 

267 

Revista de Comunicación de la SEECI. (Noviembre, 2015). Año XIV (nº 38), 253-273 

The same impression is transmitted by Talking News Media that, in a much more 
neutral tone, refers to the fact that the turmoil in the Spanish editorial scene 
continues with Moreno being replaced with the correspondent in Washington of the 
Spanish daily. The newspaper points out that "the situation in the newspaper 
business is complicated because of the problems we all know" and states that
"bringing new blood to work is not a bad idea" (Hebbard, 2014).

Elaborating on that matter, The World News (2014), in an article entitled "Antonio 
Caño will replace Javier Moreno as director of the newspaper El Pais", refers to the 
fact that the news was confirmed after appearing in the "last two days in various 
digital media, which pointed to a shift in the traditionally progressive line of one of 
the most influential newspapers in Spain ".

The information continues:
The news was known in Spain days after the dismissal of Pedro J. Ramirez, 
founder of El Mundo. The former director of the main rival and of El País then 
pointed to pressure from the conservative government of Mariano Rajoy [...] 
in just two weeks, the directors of two of the most important newspapers in 
Spain will leave their posts (The World News, 2014).

Due to the huge presence of Prisa Group in South America, many Latin American 
media mentioned the replacement of Moreno with Antonio Caño, who was 
considered by many as the "viceroy of America, due to his power on the other side of 
the Atlantic and the confidence of Juan Luis Cebrian in him, so he, sometimes acted 
above the director of the newspaper he worked for" (Libertad Digital, 2014).

This is undoubtedly due to the fact that Caño personally managed important 
businesses of Prisa in Latin America. However, if, at the national level, the press is 
particularly critical of the relief brought about at the top of El País, in Latin America 
the media echoed this quite impersonal substitution.

So Caracol.com of Venezuela states that "the Board of Directors of the Spanish 
newspaper El Pais today unanimously appointed Antonio Caño director the 
newspaper to replace Javier Moreno, the newspaper reported in a press release"
(Caracol, 2014 ).

In the same vein, El Nuevo Diario (2014) of Nicaragua entitled "The Spanish 
newspaper El Pais with new director." In the news, it develops that "the Board of 
Directors of El País, 'unanimously' appointed Antonio Caño director of the newspaper 
to replace Javier Moreno".

Meanwhile, Mundiario, El Primer Periódico Global de Análisis (2014) notes in its 
headline: "Antonio Caño will be director of El Pais, upon the proposal by Juan Luis 
Cebrian," Infobae America (2014): "Change of direction in the newspaper El Pais, 
Spain's most widely read daily "and Contactolatino.com (2014),"Antonio Caño 
appointed new director of El País ".

218



 

267 

Revista de Comunicación de la SEECI. (Noviembre, 2015). Año XIV (nº 38), 253-273 

The same impression is transmitted by Talking News Media that, in a much more 
neutral tone, refers to the fact that the turmoil in the Spanish editorial scene 
continues with Moreno being replaced with the correspondent in Washington of the 
Spanish daily. The newspaper points out that "the situation in the newspaper 
business is complicated because of the problems we all know" and states that
"bringing new blood to work is not a bad idea" (Hebbard, 2014).

Elaborating on that matter, The World News (2014), in an article entitled "Antonio 
Caño will replace Javier Moreno as director of the newspaper El Pais", refers to the 
fact that the news was confirmed after appearing in the "last two days in various 
digital media, which pointed to a shift in the traditionally progressive line of one of 
the most influential newspapers in Spain ".

The information continues:
The news was known in Spain days after the dismissal of Pedro J. Ramirez, 
founder of El Mundo. The former director of the main rival and of El País then 
pointed to pressure from the conservative government of Mariano Rajoy [...] 
in just two weeks, the directors of two of the most important newspapers in 
Spain will leave their posts (The World News, 2014).

Due to the huge presence of Prisa Group in South America, many Latin American 
media mentioned the replacement of Moreno with Antonio Caño, who was 
considered by many as the "viceroy of America, due to his power on the other side of 
the Atlantic and the confidence of Juan Luis Cebrian in him, so he, sometimes acted 
above the director of the newspaper he worked for" (Libertad Digital, 2014).

This is undoubtedly due to the fact that Caño personally managed important 
businesses of Prisa in Latin America. However, if, at the national level, the press is 
particularly critical of the relief brought about at the top of El País, in Latin America 
the media echoed this quite impersonal substitution.

So Caracol.com of Venezuela states that "the Board of Directors of the Spanish 
newspaper El Pais today unanimously appointed Antonio Caño director the 
newspaper to replace Javier Moreno, the newspaper reported in a press release"
(Caracol, 2014 ).

In the same vein, El Nuevo Diario (2014) of Nicaragua entitled "The Spanish 
newspaper El Pais with new director." In the news, it develops that "the Board of 
Directors of El País, 'unanimously' appointed Antonio Caño director of the newspaper 
to replace Javier Moreno".

Meanwhile, Mundiario, El Primer Periódico Global de Análisis (2014) notes in its 
headline: "Antonio Caño will be director of El Pais, upon the proposal by Juan Luis 
Cebrian," Infobae America (2014): "Change of direction in the newspaper El Pais, 
Spain's most widely read daily "and Contactolatino.com (2014),"Antonio Caño 
appointed new director of El País ".

 

268 

Revista de Comunicación de la SEECI. (Noviembre, 2015). Año XIV (nº 38), 253-273 

Only Argentine newspapers delve into the possible causes underlying the dismissal of 
Javier Moreno. Thus, the daily Clarin published that "the coming to power of Caño is 
interpreted as a continuity to the conservative shift the newspaper has undergone in 
recent years".

This significant change in the most important newspaper in Spain comes 
shortly after the change of command in the newspaper El Mundo [...] the 
recent changes in El País are also interpreted as a continuation of the 
conservative shift that showed the daily newspaper in the past years. Since 
the victory of the Popular Party in the 2011 elections, the president Prisa 
Group praised the figure of Mariano Rajoy and his relations with the media, as 
opposed to management by José María Aznar (Algañaraz, 2014).

La Nación also states that "El Mundo, second Spanish daily as regards circulation, 
also recently changed the conducting of its editorial staff" and notes that the Spanish 
press:

Is amid a deep crisis resulting from several years of decline in advertising, in 
part due to the recession in most countries, and the circulation of hard copies, 
impacted by new technologies and forms of news consumption (La Nación ,
2014).

5. CONCLUSIONS

This piece of research shows how, in the field of journalism, the change of director in 
El País is perceived as a direct result of political and business influences. While the 
printed media are silent about it, the digital media, which are less dependent on 
subsidies and institutional advertising, point to the economic crisis that has gripped 
Prisa Group and a change of ideological trend in the newspaper as the hidden causes 
underlying the replacement of Javier Moreno with Antonio Caño.

Internationally, the impact on the German and British press is zero, while some 
Italian and French media suggest identical approaches as the Spanish online media 
and see a political maneuver in the substitutions of the three directors of the printed 
newspapers with highest reading rate in Spain: El Pais, El Mundo and La Vanguardia.
Thus, Milano Finanza, for example, suggests that the dismissal is due to a 
rapprochement of positions towards the government of Rajoy, as happened with 
Pedro J. Ramirez.

The same trend is found in the Anglo-Saxon press and in the Argentine newspapers 
La Nación and Clarin, while the rest of Latin American news media that mention the 
news do it from a strictly informative point of view and even accurately reproduce 
the official statement by El País, something that occurs mainly in Latin American 
headers of Prisa Group, as is the case with Caracol.

We performed the analysis and conclude that the mercantilist model still works in the 
printed media and the press is no longer the fourth power but part of the first one as 
it directly relates to economic and political issues.

219



 

269 

Revista de Comunicación de la SEECI. (Noviembre, 2015). Año XIV (nº 38), 253-273 

6. REFERENCES

BOOKS, BOOK CHAPTERS input or a reference book, TECHNICAL REPORTS, 
THESES:

Cachero, A. (2006). Elementos para una teoría comunicacional de la propaganda.
Sevilla: Ediciones Alfar.

Castell, M. (2009). Comunicación y poder. Barcelona: Alianza.

De Fontcuberta, M. (1995). La noticia. Pistas para percibir el mundo. Barcelona: 
Paidós.

Delgado, M. (1998). La globalización, ¿nuevo orden o crisis del viejo? Sevilla: 
Cuadernos de Economía y Sociedad.

Gomis, L. (1991). Teoría del periodismo. Cómo se forma el presente. Barcelona: 
Paidós Comunicación.

Labio, A. (2006). Comunicación, periodismo y control. Barcelona: Antrophos.

Marciano, M. (1992). Estructura y dinámica de la comunicación internacional.
Barcelona: Bosch.

Quirós, F. (1991). Curso de estructura de la información. Madrid: Dossat.

JOURNALS, MAGAZINES, AND SIMILAR WEBES:
Algañaraz, J. C. (2014). Antonio Caño será el nuevo director del diario El País de 
España. Clarín. Recuperado de www.clarin.com/mundo/Antonio-Cano-director-Pais-
Espana_0_1087691263. Consultado el 18/02/2014.

Casero, A. (2009). El control político de la información periodística. Revista Latina de 
Comunicación Social, 64, pp. 354-366. Doi: 10.4185/RLCS-64-2009-828-354-366

Caracol. (2014). Antonio Caño es el nuevo director del diario español El País.
Recuperado de www.caracol.com.co/noticias/entretenimiento/antonio-cano-es-el-
nuevo-director-del-diario-espanol-el-pais/20140226/nota/2101035. Consultado el 
26/02/2014.

Contactolatino.com. (2014). Antonio Caño, nombrado nuevo director de El País.
Recuperado de http://contacto-latino.com/redzin/2013-02/2014/02/26/antonio-
cano-nombrado-nuevo-director-de-el-pais-el-pais-com-espana. Consultado el 
26/02/2014.

220



 

269 

Revista de Comunicación de la SEECI. (Noviembre, 2015). Año XIV (nº 38), 253-273 

6. REFERENCES

BOOKS, BOOK CHAPTERS input or a reference book, TECHNICAL REPORTS, 
THESES:

Cachero, A. (2006). Elementos para una teoría comunicacional de la propaganda.
Sevilla: Ediciones Alfar.

Castell, M. (2009). Comunicación y poder. Barcelona: Alianza.

De Fontcuberta, M. (1995). La noticia. Pistas para percibir el mundo. Barcelona: 
Paidós.

Delgado, M. (1998). La globalización, ¿nuevo orden o crisis del viejo? Sevilla: 
Cuadernos de Economía y Sociedad.

Gomis, L. (1991). Teoría del periodismo. Cómo se forma el presente. Barcelona: 
Paidós Comunicación.

Labio, A. (2006). Comunicación, periodismo y control. Barcelona: Antrophos.

Marciano, M. (1992). Estructura y dinámica de la comunicación internacional.
Barcelona: Bosch.

Quirós, F. (1991). Curso de estructura de la información. Madrid: Dossat.

JOURNALS, MAGAZINES, AND SIMILAR WEBES:
Algañaraz, J. C. (2014). Antonio Caño será el nuevo director del diario El País de 
España. Clarín. Recuperado de www.clarin.com/mundo/Antonio-Cano-director-Pais-
Espana_0_1087691263. Consultado el 18/02/2014.

Casero, A. (2009). El control político de la información periodística. Revista Latina de 
Comunicación Social, 64, pp. 354-366. Doi: 10.4185/RLCS-64-2009-828-354-366

Caracol. (2014). Antonio Caño es el nuevo director del diario español El País.
Recuperado de www.caracol.com.co/noticias/entretenimiento/antonio-cano-es-el-
nuevo-director-del-diario-espanol-el-pais/20140226/nota/2101035. Consultado el 
26/02/2014.

Contactolatino.com. (2014). Antonio Caño, nombrado nuevo director de El País.
Recuperado de http://contacto-latino.com/redzin/2013-02/2014/02/26/antonio-
cano-nombrado-nuevo-director-de-el-pais-el-pais-com-espana. Consultado el 
26/02/2014.

 

270 

Revista de Comunicación de la SEECI. (Noviembre, 2015). Año XIV (nº 38), 253-273 

Diario Crítico. (2014). Cebrián ‘pliega’ El País a Rajoy para salvar al Grupo Prisa.
Recuperado de www.diariocritico.com/nacional/periodicos/cambios/450842.
Consultado el 26/02/2014.

Ecoteuve. (2014). El 36% de la plantilla de 'El País' rechaza a Antonio Caño como 
nuevo director. Recuperado de
www.ecoteuve.eleconomista.es/ecoteuve/prensa/noticias/5569763/02/14/El-36-de-
la-plantilla-de-El-Pais-rechaza-a-Antonio-Cano-como-nuevo-director. Consultado el 
14/02/2014.

El Confindencial Digital. (2014). Un vídeo de la nueva subdirectora de El País alienta 
los temores: el periódico va a girar a la derecha. Recuperado de
www.elconfidencialdigital.com/medios/subdirectora-Pais-temores-periodico-
derecha. Consultado el 16/04/2014.

El Nuevo Diario. (2014). El diario español El País con nuevo director. Recuperado de
www.elnuevodiario.com.ni/internacionales/312528-diario-espanol-pais-nuevo-
director. Consultado el 26/02/2014. 

El Plural. (2014). Maruja Torres tras el nombramiento de Caño: ‘De `El País´ quedan 
restos y ruinas (…) Ya no me creo sus informaciones’. Recuperado de
www.elplural.com/2014/03/15/maruja-torres-tras-el-nombramiento-de-cano-de-el-
pais%C2%B4-quedan-restos-y-ruinas-ya-no-me-creo-sus-informaciones. Consultado 
el 15/03/2014.

Gauchet, Y. (2014). “Mouvements dans les medias”. Le Figaro. 
http://www.lefigaro.fr/medias/2014/04/11/20004-20140411ARTFIG00229-les-
mouvements-dans-les-medias.php 814/04)

Hebbard, D. B. (2014). El País names Antonio Caño its new editor. Talking New 
Media. Recuperado de www.talkingnewmedia.com/2014/02/19/el-pais-names-
antonio-cano-its-new-editor. Consultado el 19/02/2014. 

Infobae América. (2014). Cambia la dirección del diario El país, el más leído de 
España. Recuperado de www.infobae.com/2014/02/26/1546487-cambia-la-
direccion-del-diario-el-pais-el-mas-leido-espana. Consultado el 26/02/2014.

Infoeuropa. (2014). La prensa en Europa. Informe. Recuperado de
www.infoamerica.org/web1/informe/intro_4. Consultado el 14/05/2015.

Jordá, C. (2014). El País da la razón a la extrema derecha para desmarcarse de 
Zapatero. Recuperado de www.libertaddigital.com/nacional/2011-09-27/el-pais-da-
la-razon-a-la-derecha-extrema-para-desmarcarse-de-zapatero-1276436505/.
Consultado el 27/09/2011.

221



 

271 

Revista de Comunicación de la SEECI. (Noviembre, 2015). Año XIV (nº 38), 253-273 

Labio, A. (2001). La profesión periodística ante los intereses de la estructura 
informativa. Una aproximación al tema. Ámbitos, Revista Andaluza de 
Comunicación, 6, pp. 81-94. 

La Mosca Mediática (2013). El País cambia de chaqueta ideológica y Lara desactiva a 
la extrema derecha mediática. Recuperado de
www.lamoscamediatica.com/2013/05/el-pais-cambia-de-chaqueta-ideologica-
y.html. Consultado el 30/05/2014.

La Nación. (2014). Nuevo director de El País, de España. La Nación. Recuperado de
www.lanacion.com.ar/1665311-nuevo-director-de-el-pais-de-espana. Consultado el 
19/02/2014.

Lardiés, A. (2014). Cebrián ya tiene nuevo director para ‘El País’: Antonio Caño 
sustituirá a Javier Moreno. Recuperado de www.vozpopuli.com/economia-y-
finanzas/38969-cebrian-ya-tiene-nuevo-director-para-el-pais-antonio-cano-
sustituira-a-javier-moreno. Consultado el 16/02/2014.

Lardiés, A. (2014). La redacción de ‘El País’ castiga al nuevo director: Caño solo logra 
el 43% de los votos. Recuperado de www. vozpopuli.com/economia-y-
finanzas/39413-la-redaccion-de-el-pais-castiga-al-nuevo-director-cano-solo-logra-el-
43-de-los-votos. Consultado el 14/02/2014.

Laurent, A. (2014). Antonio Caño replaces Javier Moreno as Director of El País”. 
Medium. Recuperado de www.medium.com/@anto_l/antonio-cano-replaces-javier-
moreno-as-director-of-el-pais.. Consultado el 18/02/2014.

Libertad Digital. (2014). Cebrián destituirá al director de ‘El País’ en un nuevo 
acercamiento al gobierno. Recuperado de www.libertaddigital.com/espana/2014-
02-16/cebrian-destituira-al-director-de-el-pais-en-un-nuevo-acercamiento-al-
gobierno. Consultado el 18/02/2014.

Minder, R. y Carvajal, D. (2014). El País Outs Editor; 3rd Spanish Paper to Do So 
Amid Financial Woes. New York Times. Recuperado de 
www.nytimes.com/2014/02/19/world/europe/spanish-paper-el-pais-ousts-its-editor.
Consultado el 18/02/2014.

Montanari, A. (2014). Rcs, a rischio il direttore di El Pais. Milano Finanza. Recuperado 
de www.milanofinanza.it/news/rcs-a-rischio-il-direttore-di-el-pais. Consultado el 
17/02/2014.

Mosco, V. (1983). Entrevista con Herbert Schiller. Telos, 34, pp.117-135

Mundidiario. (2014). Antonio Caño será director de 'El País', a propuesta de Juan Luis 
Cebrián. Recuperado de www.mundiario.com/articulo/sociedad/antonio-cano-sera-
director-pais-propuesta-juan-luis-cebrian. Consultado el 19/02/2014.

222



 

271 

Revista de Comunicación de la SEECI. (Noviembre, 2015). Año XIV (nº 38), 253-273 

Labio, A. (2001). La profesión periodística ante los intereses de la estructura 
informativa. Una aproximación al tema. Ámbitos, Revista Andaluza de 
Comunicación, 6, pp. 81-94. 

La Mosca Mediática (2013). El País cambia de chaqueta ideológica y Lara desactiva a 
la extrema derecha mediática. Recuperado de
www.lamoscamediatica.com/2013/05/el-pais-cambia-de-chaqueta-ideologica-
y.html. Consultado el 30/05/2014.

La Nación. (2014). Nuevo director de El País, de España. La Nación. Recuperado de
www.lanacion.com.ar/1665311-nuevo-director-de-el-pais-de-espana. Consultado el 
19/02/2014.

Lardiés, A. (2014). Cebrián ya tiene nuevo director para ‘El País’: Antonio Caño 
sustituirá a Javier Moreno. Recuperado de www.vozpopuli.com/economia-y-
finanzas/38969-cebrian-ya-tiene-nuevo-director-para-el-pais-antonio-cano-
sustituira-a-javier-moreno. Consultado el 16/02/2014.

Lardiés, A. (2014). La redacción de ‘El País’ castiga al nuevo director: Caño solo logra 
el 43% de los votos. Recuperado de www. vozpopuli.com/economia-y-
finanzas/39413-la-redaccion-de-el-pais-castiga-al-nuevo-director-cano-solo-logra-el-
43-de-los-votos. Consultado el 14/02/2014.

Laurent, A. (2014). Antonio Caño replaces Javier Moreno as Director of El País”. 
Medium. Recuperado de www.medium.com/@anto_l/antonio-cano-replaces-javier-
moreno-as-director-of-el-pais.. Consultado el 18/02/2014.

Libertad Digital. (2014). Cebrián destituirá al director de ‘El País’ en un nuevo 
acercamiento al gobierno. Recuperado de www.libertaddigital.com/espana/2014-
02-16/cebrian-destituira-al-director-de-el-pais-en-un-nuevo-acercamiento-al-
gobierno. Consultado el 18/02/2014.

Minder, R. y Carvajal, D. (2014). El País Outs Editor; 3rd Spanish Paper to Do So 
Amid Financial Woes. New York Times. Recuperado de 
www.nytimes.com/2014/02/19/world/europe/spanish-paper-el-pais-ousts-its-editor.
Consultado el 18/02/2014.

Montanari, A. (2014). Rcs, a rischio il direttore di El Pais. Milano Finanza. Recuperado 
de www.milanofinanza.it/news/rcs-a-rischio-il-direttore-di-el-pais. Consultado el 
17/02/2014.

Mosco, V. (1983). Entrevista con Herbert Schiller. Telos, 34, pp.117-135

Mundidiario. (2014). Antonio Caño será director de 'El País', a propuesta de Juan Luis 
Cebrián. Recuperado de www.mundiario.com/articulo/sociedad/antonio-cano-sera-
director-pais-propuesta-juan-luis-cebrian. Consultado el 19/02/2014.

 

272 

Revista de Comunicación de la SEECI. (Noviembre, 2015). Año XIV (nº 38), 253-273 

Ortega, M. (2014). El País, cautivo y desarmado por Cebrián, se rinde a La Moncloa.
Recuperado de www.periodistadigital.com/verdadmentira/2014/04/10/el-diario-el-
pais-cautivo-y-desarmado-por-cebrian-se-rinde-a-la-moncloa. Consultado el 
08/04/2014.

Periodista Digital (2014). La destitución de José Antich como director de La 
Vanguardia fue una imposición del Rey a Godó. Recuperado de 
www.periodistadigital.com/periodismo/prensa/2014/02/07/antich-godo-vanguardia-
rey-juan-carlos Consultado el 07/02/2014.

Periodista Digital. (2014). Sebastián ve la mano negra de Rajoy en el casi inminente 
cese de Javier Moreno en El País. Recuperado de 
www.periodistadigital.com/periodismo/prensa/2014/02/17/pablo-sebastian-el-pais-
cebrian-ussia-de-prada-isabel-san-sebastian-fumador. Consultado el 17/02/2014.

Prnoticias. (2014). La inversión en publicidad cae un 3,7% en 2013: Prensa (-
13,5%), Radio (-11%), TV (-6,2%).  Recuperado de 
www.prnoticias.com/marketingpr/20128452-infoadex-2013-la-publicidad-en-
medios-cae-un-8-prensa-135-radio-11-tv-62. Consultado el 18/05/2015.

Reig, R. (2009). Bases teóricas y documentales para el estudio de la Estructura de la 
Información y el análisis estructural de los mensajes. Estudios sobre el Mensaje 
Periodístico, volumen 15, pp.385-407.

Quirós, F. (1991). La estructura de la Información Periodística y sus fuentes 
bibliográficas documentales. Documentación de las Ciencias de la Información, 14, 
pp.307-312. 

Sanclemente, J. (2014). ¿Quién ha acabado con tres directores de periódico?.  
Recuperado de www.eldiario.es/zonacritica/acabado-directores-periodico.
Consultado el 18/02/2014.

Saénz, I. (2014). Por qué El País quiere irse más a la derecha. Recuperado de
www.eldiario.es/rastreador/testamento-Pais-periodicos. Consultado el 01/03/2014.

Serrano, P. (2009). El Grupo Prisa se tambalea. Le Monde Diplomatique. Recuperado 
de www.atlanticaxxii.com/1269/la-crisis-de-el-pais-y-el-problema-democratico-de-
los-medios. Consultado el 01/03/2014.

Siniscalchi, E. (2014). El País svolta a destra. Il tramonto del “giornale-partito”. 
Europa Quotidiano. Recuperado de www.europaquotidiano.it/2014/03/01/el-pais-
svolta-a-destra-la-fine-del-giornale-partito. Consultado el 01/03/2014.

Sopena, E. (2014). ’El País’, de izquierda a derecha. Quo Vadis, Juan Luis?.
Recuperado de www.elplural.com/opinion/el-pais-de-iquierda-a-derecha-quo-
vadis-juan-luis. Consultado el 06/03/2014.

223



 

273 

Revista de Comunicación de la SEECI. (Noviembre, 2015). Año XIV (nº 38), 253-273 

Soteras, J. (2014). El ‘informe Caño’ desata una crisis interna en el diario ‘El País’.
Recuperado de
www.infolibre.es/noticias/medios/2014/02/16/el_informe_cano_desata_una_crisis_i
nterna_diario_pais. Consultado el 16/02/2014.

The World News. (2014). Antonio Caño sustituirá a Javier Moreno como director del 
diario «El País». Recuperado de
www.article.wn.com/view/2014/02/18/Antonio_Cano_sustituira_a_Javier_Moreno_c
omo_director_del_di. Consultado el 18/02/2014.

Toledo, D. (2014). 'El País' imita a 'El Mundo' en su volantazo pro-Gobierno Rajoy en 
pleno año electoral. Recuperado de
www.elconfidencial.com/comunicacion/2014-02-17/el-pais-imita-a-el-mundo-en-su-
volantazo-pro-gobierno-rajoy-en-pleno-ano-electoral. Consultado el 17/02/2014.

20 Minutos. (2012): Las claves de la crisis en 'El País' que ha abierto un cisma entre 
la cúpula directiva y la redacción. Recuperado de
www.20minutos.es/noticia/1614319/0/claves/el-pais-prisa/ere-crisis. Consultado el 
10/11/2012.

Vozpópuli. (2014). La carta de Pedro J. que García-Abadillo no publica: 
"Rajoy es un crustáceo exánime. Recuperado de 
www.vozpopuli.com/economia-y-finanzas/52446-la-carta-de-pedro-j-que-garcia-
abadillo-no-publica-rajoy-es-un-crustaceo-exanime. Consultado el 09/11/2014.

Ymedia. (2015). Primer EGM 2015. Recuperado de http://www.ymedia.es/es/canal-
ymedia/otros-medios/egm/953/abr-2015/1er-egm-2015. Consultado el 05/05/2015.

AUTHOR:

Marián Alonso Gonzalez
PhD in Communication from the University of Seville (2008) with a doctoral thesis on 
technological change in ABC de Sevilla. Communication Technician in the 
Communications Department and Chairperson of ADIF, she is a member of the 
Research Group on Information Analysis and Technique of the University of Seville, 
where she teaches as associate professor at the School of Communication and 
lectures in journalistic audiovisual writing. http://orcid.org/0000-0003-2676-0449

224


